După o pauză de peste trei luni, Consiliul orașului Codru s-a întrunit într-o ședință ordinară în data de 23 mai. Consilierii au analizat mai multe subiecte de ordin funciar și adoptat modificări la bugetul pentru 2024. Astfel, primăria a început să valorifice sursele financiare rămase în sold din anii precedenți. Conform propunerilor, peste 36 milioane de lei au fost direcționați pentru proiectarea, construcția și reconstrucția străzilor și a obiectivelor de utilitate publică, cum ar fi terenuri de joacă și stadioane. La fel, au fost alocați 600 milioane lei pentru plata ajutorului financiar unic persoanelor și familiilor social vulnerabile din localitate. 

Din motive tehnice, ședința nu a putut fi transmisă în direct integral.  

Ședința ordinară a Consiliului Local Codru a început, tradițional, cu aprobarea timpului dedicat pentru ședință (trei ore), a luărilor de cuvânt (cinci minute) și a replicilor (două minute). La ședință au participat 23 de consilieri, iar pe ordinea de zi au fost incluse spre discuții 28 de subiecte. 

În debutul ședinței, consilierii au venit cu propuneri de includere și excludere a anumitor puncte de pe Ordinea de zi, după cum urmează: 

  • La solicitarea consilierului PSRM, Alexandru Ciugureanu, a fost exclus punctul 3.26 privind Examinarea cererii nr.M-54/24 din 30.01.2024. Acesta și-a motivat solicitarea prin faptul că proiectul prevede a refuza cetățeanca solicitantă să achiziționeze surplusul de pământ aferent lotului pe care îl deține, în condițiile în care aceasta dorește să-l achiziționeze în cadrul licitației. 
  • La solicitarea consilierului Ciugureanu a fost, la fel, exclus punctul 3.16 privind înstrăinarea terenului aferent obiectivelor private din strada Cîmpului nr. 50, SRL „Top Grain”. Ciugureanu, dar și alți consilieri au avut un șir de obiecții la acest subiect, printre care prețul de înstrăinare, care ar fi mai jos decât cel de piață, dar și faptul că pe acest teren deja ar fi fost ridicate careva construcții fără acte permisive. 
  • La solicitarea contabilei primăriei Codru, doamna Zinovia Bahov, a fost inclus pe ordinea de zi proiectul privind aprobarea Regulamentului cu privire la stabilirea sporului lunar pentru consolidarea capacităților profesionale ale funcționarilor publici de execuției din cadrul Primăriei orașului Codru. Proiectul a fost inclus în ordinea de zi sub numărul 3.16. 
  • La solicitarea primarului orașului Codru, Stelian Manic, pe ordinea de zi au fost incluse 2 subiecte ce țin de modificarea planului cadastral a unui teren din strada Soarelui 93/2. Proiectele au fost incluse sub numerele 1.26 și 1.27. 

După o scurtă pauză, consilierii au trecut la analiza ordinii de zi. 


ORDINEA DE ZI


3.1 Alegerea lui Pavel Covali în funcţia de viceprimar al oraşului Codru 

Primarul Stelian Manic a argumentat necesitatea alegerii celui de-al doilea viceprimar cu multitudinea de probleme cu care se confruntă orașul, Covali urmând să fie responsabil de problemele sociale, inclusiv cea a câinilor fără stăpân, care este constant raportată de cetățeni. 

Este de menționat că la momentul discutării subiectului, Pavel Covali deținea funcția de consilier în cadrul fracțiunii PAS din Consiliul Local Codru.

Colegii consilieri au avut mai mult întrebări și obiecții legate de necesitatea celui de-al doilea viceprimar (Alexandru Ciugureanu, PSRM), moratoriul pentru instituirea noilor funcții în instituțiile publice (Anatol Turchin, MAN), dar și calificarea profesională a lui Covali pentru domeniul de care ar urma să fie responsabil, acesta având experiență profesională în domeniu agricol (Igor Rotaru, PPDA).

În cele din urmă, decizia a fost aprobată și în prezent orașul Codru are doi viceprimari – Petru Gurău și Pavel Covali.

Statut: APROBAT

Voturi PRO: 12

Voturi CONTRA: 2

Abțineri: 8

Decizia

 

3.2 Caietul de Sarcini pentru elaborarea/actualizarea Planului Urbanistic General al orașului Codru, inclusiv elaborarea planului de organizare a teritoriului

La inițiativa primăriei a fost propus spre aprobarea Caietul de sarcini pentru elaborarea/actualizarea Planului Urbanistic General al localității. Despre faptul că PUG-ul actual este învechit s-a discutat încă în consiliul precedent. Prin urmare, importanța actualizării documentului a fost agreată de consilieri, mai ales că acesta urmează să seteze principiile de dezvoltare a orașului pentru următorii cel puțin 20 de ani. Conform prevederilor Caietului de sarcini propus, compania selectată pentru elaborarea planului va lua în calcul vechiul PUG, dar și toate Planurile Urbanistice Zonale aprobate și în decurs de aprobare și va veni cu o sinteză și concluziile respective.  

Statut: APROBAT

Voturi PRO: 12

Abțineri: 11

Decizia

 

3.3 Regulamentul de organizare şi functionare a Primăriei oraşului Codru, în redacție nouă

Proiectul prevede aprobarea tuturor aspectelor practice de funcționare a primăriei, inclusiv organigrama, statele de personal, fișele de post și alte acte relevante. Viceprimarul Petru Gurău a argumentat necesitatea adoptării acestui proiect, prin faptul că vechiul regulament a fost adoptat încă 2008, iar de atunci a fost adoptată și Legea 158 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, care reglementează aceste aspecte. Astfel, noul regulament ar racorda documentația internă a primăriei Codru la legislația în vigoare. 

Acest subiect a stârnit mai multe obiecții și discuții aprinse între consilieri și reprezentanții executivului primăriei (primarul și viceprimarul). Printre principalele nemulțumiri exprimate de consilieri s-au numărat: 

– absența unei note informative care ar explica diferențele dintre vechiul și noul regulament, precum și necesitatea adoptării celui din urmă – Igor Rotaru, PPDA; 

– autorii regulamentului, unul dintre care ar fi fost condamnat penal; regulamentul în sine, care are doar patru pagini și a cărui prevederi ar fi parțial copiate din legislația existentă, dar și suma de 125 mii lei pe care aceștia ar fi trebuit s-o primească pentru serviciile prestate – Alexandru Ciugureanu, PSRM; 

Statut: RESPINS

Voturi PRO: 8

Voturi CONTRA: 13

Abțineri: 2

 

3.4 Operarea unor modificări în Statul de personal al aparatului Primăriei orașului Codru

Dat fiind faptul că proiectul dat este direct corelat cu prevederile proiectului 3.3, acesta a fost supus votului fără dezbateri. 

Statut: RESPINS

Voturi PRO: 5

Voturi CONTRA: 9

Abțineri: 9

 

3.5 Aprobarea unor funcții suplimentare

Acest punct la fel era legat de punctul 3.3 și prevedea includerea unei noi funcții de jurist. Potrivit viceprimarului Petru Gurău, necesitatea de a aproba o nouă funcție este motivată de faptul că, în urma concursului desfășurat anterior de primărie, a câștigat un candidat care ulterior a declarat incompatibilitatea cu funcția publică, întrucât acesta practică avocatura.

Această propunere s-a lăsat la fel cu discuții și obiecții din partea consilierilor, printre care argumentarea financiară – nu este clar explicat printr-o notă informativă, dacă primăria dispune de sursele necesare în buget pentru a acoperi aceste cheltuieli. 

Statut: RESPINS

Voturi PRO: 11

Voturi CONTRA: 3

Abțineri: 9

 

3.6 Modificarea componenței nominale a Comisiei juridice pentru reglementări şi menținerea ordinii publice din cadrul Consiliului orașului Codru

Proiectul prevede înlocuirea consilierului Sergiu Adrian (MAN), după ce acesta și-a depus mandatul de consilier, cu candidatul supleant din lista MAN, Ruslan Cocîrță.

Statut: Aprobat

Voturi PRO: 22

Decizia

 

3.7 Delegarea împuternicirilor în vederea reprezentării intereselor Consiliului orașului Codru în instanțele naționale de judecată şi în proceduri executare, pentru anul 2023 – 31 ianuarie 2025

Acest subiect este corelat cu punctul 3.3 și 3.4, iar dat fiind faptul că aceste subiecte au fost respinse și nu au fost făcute modificări la funcțiile publice, respectiv nu a fost permisă instituirea unei noi funcții de jurist. 

Statut: RESPINS

 

3.8 Regulamentul privind stabilirea şi acordarea ajutorului financiar unic persoanelor/familiilor socialmente vulnerabile din orașul Codru

Proiectul prevede un set de reguli privind acordarea ajutorului financiar pentru persoanele sau familiile social vulnerabile din localitate. 

Statut: APROBAT

Voturi PRO: unanim

Decizia



3.9 Transmiterea Primăriei orașului Codru a unor bunuri aflate în gestiunea economică a ÎMGFL „Codru-Prest M-Service” 

În condițiile în care deja de mai mult timp Întreprinderea Municipală de Gestionare a Fondului Locativ „Codru-Prest M-Service” este inactivă, dar are la balanță mai multe echipamente necesare pentru desfășurarea lucrărilor curente de amenajare și întreținere în localitate, primăria a propus transmiterea acestora din gestiunea întreprinderii către autoritățile publice locale. 

Astfel, primăria va primi în gestiune asemenea bunuri ca tractor, excavator, tocător de resturi vegetale, lamă pentru deszăpezire, aspirator pentru frunze și altele. 

Consilierul MAN, Anatol Turchin, a avut obiecții la acest proiect, propunând intervenția în activitatea întreprinderii municipale, pentru a rezolva situația și a evita transmiterea bunurilor, însă executivul și-a argumentat propunerea prin faptul că ÎMFGL „Codru-Prest M-Service” este o întreprindere fondată de consiliul local Codru, iar primăria nu are pârghii de intervenție în acest context.  

Statut: APROBAT

Voturi PRO: 15

Abțineri: 7

Decizia


Din motive tehnice, după aprobarea proiectului 3.9, înregistrarea ședinței nu a fost posibilă. În continuare vă prezentăm proiectele aprobate de consiliu, în baza deciziilor publicate pe actelocale.gov.md. 


3.12 Executarea bugetului orașului Codru pe anul 2023

Proiectul prevede luarea de act, de către consiliu, a bilanțului executării bugetului primăriei orașului Codru pentru anul 2023. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.13 Modificarea bugetului oraşului Codru pe anul 2024

Proiectul prevede modificarea bugetului orașului Codru pentru 2024 prin repartizarea soldului de mijloace bănești format la 1 ianuarie 2024. Conform autorităților publce locale, pe lângă bugetul de 80 de milioane de lei aprobat la începutul anului, primăria mai dispune de peste 120 milioane lei disponibile în sold. Astfel, se presupune alocarea a peste 35 milioane de lei pentru următoarele: 

Aparatul primarului – servicii juridice, relații cu publicul, reconstrucția clădirii primăriei – peste 2 milioane lei

Gospodăria drumurilor – proiectarea, construcția și reconstrucția capitală a mai multor drumuri din localitate – peste 19 milioane lei

Dezvoltarea comunală și amenajare – terenuri de joacă, reconstrucția parcurilor, stadionului, complexului sportiv, gestionarea animalelor fără stăpân – 11,5 milioane lei

– Alte cheltuieli care pot fi consultate în decizia aprobată. 

Totodată, au fost alocate 600 mii lei din fondul de rezervă pentru acordarea ajutoarelor financiare unice persoanelor și familiilor social vulnerabile din localitate. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.14 Prelungirea arterei de circulație str. Sihastrului 

Proiectul prevede prelungirea străzii Sihastrului din orașul Codru până la sectorul de vile, la solicitarea deținătorilor de teren din această zonă. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.15 Aprobarea Actului de constatare pe teren şi planului geometric asupra unui teren din strada Cobzarilor

Proiectul prevede aprobarea actului de constatare și a planului geometric asupra unui teren din strada Cobzarilor, modul de folosință – pentru construcții. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.16 Regulamentul cu privire la stabilirea sporului lunar pentru consolidarea capacităților profesionale ale funcționarilor publici de execuție din cadrul primăriei 

Proiectul prevede stabilirea unui spor lunar în valoare de 50% din salariul de bază al funcționarilor publici de execuție din cadrul primăriei pentru perioadele în care angajații execută nemijlocit obligațiile lor de serviciu, inclusiv timpul în care aceștia, la inițiativa angajatorului, se află în deplasări sau cursuri de instruire. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.17 Inițierea formării prin separare a bunului imobil din stradelala 2 Schinoasa-Deal 

Proiectul prevede formarea prin separare, a bunului cu suprafața 0,17 ha din stradela 2 Schinoasa-Deal, modul de folosință – pentru construcții. Conform separării, primul lot este destinat construcției de bloc locativ, iar al doilea – a casei individuale de locuit. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.18 Aprobarea Actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra unui teren din strada Schinoasa Deal, conform cotelor părți

Proiectul prevede aprobarea actului de constatare și a planului geometric asupra unui teren din strada Schinoasa-Deal, cu suprafața de 0,2 ha, modul de folosință – pentru construcții. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.19 Modificarea planului cadastral al terenului din strada Potîrnichii și înstrăinarea terenului aferent casei de locuit individuale

Proiectul prevede modificarea planului cadastral pentru terenul de la intersecția străzilor Potîrnichii și Sfânta Maria, pentru transmiterea acestuia în proprietatea APL, acesta urmând, să fie vândut la preț normativ pentru construcția casei de locuit. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.20 Înstrăinarea terenului aferent casei de locuit individuale din stradela 1 Pomicultorilor 

Proiectul prevede modificarea informației grafice a terenului din stradela 1 Pomicultorilor, din 0,79 ha în 0,6 ha și înstrăinarea părții de 0,6 ha la preț normativ. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.21 Inițierea consultărilor publice privind atribuirea denumirii unor străzi din orașul Codru

Proiectul prevede inițierea consultărilor publice pentru atribuirea denumirii de străzi pentru patru artere din orașul Codru, la solicitarea proprietarilor de terenuri din această regiune. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.22 Formarea bunului imobil pe strada Grînelor prin divizare cu încetarea proprietății comune

Proiectul prevede formarea, prin divizare, a terenului de 0,22 ha, amplasat pe strada Grînelor. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.23 Aprobarea Actului de constatare asupra terenului din strada Dragomirna

Proiectul prevede aprobarea Actului de constatare asupra terenului din strada Dragomirna, cu suprafața de 0,13 ha, cu modificarea cotelor-părți. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.24 Inițierea formării prin separare a bunului imobil din strada Izvoarelor

Proiectul prevede inițierea procedurii de formare, prin separare, a bunului imobil cu suprafața de 0,07 ha pe strada Izvoarelor, pentru construcții. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.25 Actul de constatare pe teren şi planul geometric asupra terenului din stradela 2 Sihastrului  

Proiectul prevede aprobarea Actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,06 ha din stradela 2 Sihastrului, cu destinația pentru construcții. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.26 Modificarea planului cadastral al terenului din strada Soarelui și înstrăinarea surplusului de teren

Proiectul prevede aprobarea planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,04 ha din strada Soarelui și înstrăinarea către solicitant a surplusului de teren, cu suprafața de 0,007 ha, conform prețului stabilit în raportul de evaluare. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.27 Crearea bunului imobil din strada Schinoasa-Deal, prin divizare, cu încetarea proprietății comune

Proiectul prevede formarea, prin divizare, a terenului cu suprafața de 0,24 ha din strada Schinoasa-Deal, cu formarea a două bunuri desinestătătoare – unul cu suprafața de 0,12 ha în proprietatea cetățeanului solicitant și al doilea, cu aceeași suprafață, în proprietatea APL Codru. 

Statut: APROBAT

Decizia

 

3.28 Modificarea planului cadastral al terenului din strada Soarelui și înstrăinarea surplusului de teren

Proiectul, conectat cu 3.25, prevede aprobarea aprobarea planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,07 ha din strada Soarelui și înstrăinarea surplusului de teren cu suprafața de 0,01 ha, la prețul stabilit de raportul de evaluare, solicitantului. 

Statut: APROBAT

Decizia


Video partea I

Video partea II

Video partea III