Cheltuielile alocate pentru reconstrucția scuarului „Codru” (intersecția străzilor Grenoble și Costiujeni), dar și mersul lucrărilor, vor fi analizate în cadrul unei comisii speciale. Din comisie vor face parte consilieri din fracțiunile MAN și PAS, viceprimarul Petru Gurău, reprezentanți ai instituțiilor de resort și societății civile. Totodată, a fost aprobată modificarea bugetului pentru anul 2025, cu includerea a peste 9 milioane de lei, câștigați de primăria Codru la Fondul Național de Dezvoltare Regională și Locală, pentru construcția rețelei de canalizare în zona de vile a orașului. Consilierii au votat și două proiecte care prevăd demolarea și evacuarea construcțiilor ilegale și mai multe proiecte funciare. La fel, în urma notificării din partea Cancelariei de Stat, consiliul a anulat regulamentul de funcționare a cimitirului,, aprobat recent.
În debutul ședinței au fost prezenți 21 de consilieri (o consilieră s-a alăturat pe parcursul ședinței). Cu majoritatea voturilor celor prezenți, președinte al ședinței a fost ales reprezentantul Platformei DA, Igor Rotaru, care a solicitat colegilor să propună modificări la ordinea de zi:
Consilierul MAN Anatol Turchin a propus includerea proiectului „Cu privire la instituirea comisiei privind examinarea lucrărilor de renovare a spațiului verde „Parc Scuarul Codru”, menționând că este un subiect de actualitate, discutat atât de locuitorii orașului, cât și de consilieri în trei comisii de specialitate – juridică, socială și funciară. Propunerea a fost aprobată.
Primarul Stelian Manic a propus includerea următoarelor subiecte pe ordinea de zi:
- Acordarea ajutoarelor financiare unice persoanelor/familiilor social-vulnerabile din orașul Codru;
- Raportarea instituției de învățământ preșcolar, grădinița nr. 194, la categoria instituție de gradul IIIi pentru anul 2025;
- Implementarea proiectului finanțat din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală;
- Aprobarea unor funcții suplimentare în Instituția de educație timpurie grădinița de copii nr. 194;
- Corelarea bugetului orașului Codru cu Legea bugetului de stat pentru anul 2025;
- Aprobarea indicelui de referință al indemnizației lunare.
Toate subiectele au fost aprobate unanim și incluse pe ordinea de zi.
Consilierul PSRM Alexandru Ciugureanu a propus includerea următoarelor subiecte:
- Cu privire la procedura de demolare a construcțiilor executate ilegal pe terenurile ce aparțin domeniului public/privat al orașului Codru;
- Cu privire la evacuarea SRL „ECOLORUS” și anularea autorizației AA-07/309/2024 din 16.08.2024.
Ambele subiecte nu au avizul comisiei de specialitate. Ciugureanu a propus ca înainte să fie examinate, ședința să fie întreruptă pentru a fi discutate în comisii. Propunerile au fost aprobate cu majoritatea voturilor.
1.1 Examinarea notificării Oficiului Teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat al RM nr.1304/OT4-982 din 24.12.2024, la decizia Consiliului orașului Codru nr. 6/2 din 28.11.2024
Notificarea prevede abrogarea deciziei consiliului orașului Codru nr. 6/2 din 28.11.2024 „Cu privire la modificarea Regulamentului de funcționare a cimitirului din orașului Codru”.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.2 Modificarea Anexelor 7 și 8 la decizia Consiliului or. Codru nr.6/6 din 28.11.2024 „Cu privire la aprobarea bugetului orașului Codru pentru anul 2025”
Proiectul prevede modificarea bazei impozabile a obiectului impunerii la Taxa pentru dispozitivele publicitare, stabilite în Anexa 7 la decizia Consiliului orașului Codru 6.6 din 28.11.2024 de aprobare a bugetului pentru anul 2025 în lectura a doua, cu includerea următorului cuprins „Suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară proprie”. La fel, proiectul prevede excluderea poziției nr. 1 „Taxa pentru amenajarea teritoriului” din Anexa 7 care conține cotele taxei pentru unități comerciale și/sau de prestări servicii. Modificarea scutește întreprinderile individuale și gospodăriile țărănești de achitarea taxei indicate.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 20
Abțineri – 1
1.3 Examinarea cererii nr.T-963/24 din 18.09.2024
Prin cererea depusă de un cetățean al orașului Codru se solicită eliberarea procurii pentru efectuarea lucrărilor de măsurare a terenului din strada Bujorilor, atribuit anterior pentru construcția casei de locuit individuale.
Secretarul consiliului, Ruslan Cazacu, a subliniat că a avizat negativ acest proiect, deoarece în urma examinării informației publice din portalul informațional E-Cadastru, a constatat că petiționarului anterior i-a mai fost atribuit gratuit un teren pentru construcții, ceea ce face imposibil de a-i atribui un alt teren pentru construcții, conform art.11 din Codul Funciar.
Statut: RESPINS
Voturi CONTRA – 9
Abțineri – 12
1.4 Aprobarea Actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Cobzarilor
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,04 ha, situat pe strada Cobzarilor.
Potrivit lui Ruslan Cazacu, acest proiect a fost avizat negativ de către comisia de specialitate și secretarul consiliului, din motiv că între vecini există litigiu funciar în care este vizat hotarul terenului.
Statut: RESPINS
Abțineri – Unanim
1.5 Aprobarea Actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din Î.P. „Codrul Nou”
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului situat pe teritoriul Î.P. „Codrul Nou”, modul de folosință – lot pomicol, cu menținerea suprafeței terenului de 0,0583 ha.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.6 Aprobarea Actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Schinoasa Nouă
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului situat pe strada Schinoasa Nouă, cu menținerea suprafeței terenului de 0,0980 ha.
Secretarul Ruslan Cazacu a informat consilierii că proiectul a fost avizat negativ de către comisia de specialitate.
Statut: RESPINS
Voturi CONTRA – 3
Abțineri – 18
1.7 Modificarea planului cadastral al terenului din strada Nicolae Sulac și înstrăinarea surplusului de teren
Proiectul prevede aprobarea materialelor cadastrale și a planului geometric a terenului situat pe strada Nicolae Sulac, cu suprafaţa totală a terenului de 0,0445 ha și înstrăinarea lotului de pământ cu suprafața de 0,0172 ha, pentru mai bună deservire și exploatare a bunului imobil privat.
Secretarul Ruslan Cazacu a informat consilierii că proiectul a fost avizat negativ de către comisia de specialitate.
Statut: RESPINS
Voturi CONTRA – 4
Abțineri – 17
1.8 Modificarea planului cadastral al terenului din strada Prepeliței și înstrăinarea surplusului de teren
Proiectul prevede aprobarea materialelor cadastrale și a planului geometric a terenului situat pe strada Prepeliței, cu suprafaţa totală a terenului de 0,0791 ha și înstrăinarea lotului de pământ cu suprafața de 0,0391 ha, pentru mai bună deservire și exploatare a bunului imobil privat.
Secretarul Ruslan Cazacu a informat consilierii că proiectul a fost avizat negativ de către comisia de specialitate.
Statut: RESPINS
Abțineri – Unanim
1.9 Modificarea planului cadastral al terenului din strada Sihastrului și înstrăinarea surplusului de teren
Proiectul prevede aprobarea materialelor cadastrale și a planului geometric a terenului situat pe strada Sihastrului, cu suprafaţa totală a terenului de 0,1037 ha și înstrăinarea lotului de pământ cu suprafața de 0,0435 ha, pentru mai bună deservire și exploatare a bunului imobil privat.
Secretarul Ruslan Cazacu a informat consilierii că proiectul a fost avizat negativ de către comisia de specialitate.
Statut: RESPINS
Abțineri – Unanim
1.10 Modificarea planului cadastral al terenului din stradela 1 Jubiliară și înstrăinarea surplusului de teren
Proiectul prevede aprobarea materialelor cadastrale și a planului geometric a terenului situat pe strada Sihastrului, cu suprafaţa totală a terenului de 0,1253 ha și înstrăinarea lotului de pământ cu suprafața de 0,0653 ha, pentru mai bună deservire și exploatare a bunului imobil privat.
Secretarul Ruslan Cazacu a informat consilieri că proiectul a fost avizat negativ de către comisia de specialitate.
Statut: RESPINS
Abțineri – Unanim
1.11 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Schinoasa-Deal
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,02 ha, situat pe strada Schinoasa-Deal.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 15
Abțineri – 6
1.12 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Sfântul Nicolae
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,0829 ha, situat pe strada Sfântul Nicolae.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 20
Abțineri – 1
1.13 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Busuiocului
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,0447 ha, situat pe strada Busuiocului.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.14 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Sfântul Ștefan
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,0716 ha, situat pe strada Sfântul Ștefan.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.15 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Puhoi
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,0400 ha, situat pe strada Puhoi.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 14
Abțineri – 7
1.16 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din Î.P. „Progres”
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,0689 ha, situat pe teritoriul Întovărășirii Pomicole „Progres”.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 17
Abțineri – 4
1.17 Aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului din strada Miorița
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața de 0,0600 ha, situat pe strada Miorița.
Statut: RESPINS
Voturi CONTRA – 1
Abțineri – 20
1.18 Aprobarea materialelor cadastrale asupra terenului din strada Schinoasa-Deal
Proiectul prevede aprobarea actului de constatare pe teren și a planului geometric asupra terenului cu suprafața totală de 0,2427 ha, situat pe strada Schinoasa-Deal, cu modificarea cotelor-părți.
Statut: RESPINS
Voturi PRO – 6
Abțineri – 16
1.19 Instituirea comisiei privind examinarea lucrărilor de renovare a spațiului verde „Parc Scuarul Codru”
Consilierul MAN Anatol Turchin, raportorul pe acest proiect de decizie, a relatat că necesitatea creării comisiei vine în urma înaintării petițiilor din partea mai multor locuitori, care au atras atenția asupra neregularităților comise în procesul de renovare, dar și intervenția altor instituții responsabile, cum ar fi Agenția Mediului și Inspectoratul Național de Supraveghere Tehnică.
Amintim că Primăria Mea a relatat anterior despre nemulțumirile exprimate de un grup de locuitori ai orașului Codru privind felul în care se desfășoară lucrările și încercările acestora de a le opri.
Potrivit propunerilor făcute și aprobate de către consilieri, comisia va avea următoarea componență:
- Președinte – Serghei Gorincioi, MAN;
- Secretar – Petru Gurău, viceprimar al orașului Codru;
- Membri – Galina Comendant și Mihail Șuleac (PAS), câte un reprezentant din partea Inspectoratului pentru protecția mediului și a Inspectoratului Național pentru Supraveghere Tehnică, precum și doi reprezentanți din partea societății civile.
Comisia urmează să examineze calitatea și volumul lucrărilor executate, modalitatea de alocare a surselor financiare, cheltuielile efectuate până în prezent și procedura de selectare a antreprenorului contractat pentru realizarea lucrărilor.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 18
Abțineri – 4
1.20 Acordarea ajutoarelor financiare unice persoanelor/familiilor social-vulnerabile din orașul Codru
Proiectul prevede acordarea a 88 100 lei din fondul de rezervă drept ajutor financiar unic pentru locuitorii orașului Codru – persoane grav bolnave, cu dizabilități, familii social-vulnerabile și pensionari pe limită de vârstă.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.21 Raportarea instituției de învățămînt preșcolar Grădinița nr.194 la categoria instituției pentru anul 2025
Proiectul prevede raportarea pentru anul financiar 2025 a Grădiniței nr. 194 din orașul Codru la instituție de categoria III.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 21
Abțineri – 1
1.22 Implementarea proiectului finanțat din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală
Proiectul prevede modificarea bugetului orașului Codru pentru anul 2025 cu includerea la categoria „Venituri” a sumei de 9,4 milioane lei. Banii provin din bugetul de stat, și anume din partea Fondului Național pentru Dezvoltare Regională și Locală. Primăria Codru a câștigat un proiect de construcție a rețelei de canalizare care va deservi regiunea în care sunt situate mai multe întovărășiri pomicole (zone de vile) – Pescărușul Alb, Răsăritul Soarelui și Steluța Nouă.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.23 Aprobarea unor funcții suplimentare în instituția de educație timpurie Grădinița de copii nr. 194
Proiectul prevede suplinirea statului de personal din cadrul grădiniței nr. 194 cu două funcții suplimentare – magazioner și măturător, pentru perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2025. Cheltuielile vor fi acoperite din soldul disponibil în contul bugetul localității.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.24 Corelarea bugetului oraşului Codru cu Legea bugetului de stat pentru anul 2025
Proiectul prevede modificarea bugetului orașului Codru pentru anul 2025 cu includerea la categoria „Venituri” a sumei de 505,9 mii lei provenite din transferuri cu destinație specială din bugetul de stat. Aceeași sumă este inclusă la cheltuieli, fiind destinată pentru remunerarea muncii angajaților grădiniței nr. 194 și pentru contribuții de asigurări sociale de stat.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.25 Aprobarea indicelui de referință al indemnizației lunare
Proiectul prevede aprobarea indicelui de referință al indemnizației lunare pentru anul 2025, acordate personalului primăriei orașului Codru, încadrat în conformitate cu statele de personal avizate de către Cancelaria de Stat, inclusiv persoanele cu funcții de demnitate publică, la nivel de 40% din salariul de bază.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – Unanim
1.26 Procedura de demolare a construcţiilor executate ilegal pe terenurile ce aparţin domeniului public/privat al orașului Codru
Potrivit raportorului pe acest subiect, consilierul PSRM Alexandru Ciugureanu, proiectul vizează construcțiile ilegale situate pe două numere cadastrale, unde proprietarul a îngrădit drumul public și și-a construit bazin. Astfel, proiectul prevede ca proprietarul să retragă/demoleze garduril eși alte construcții executate ilegal pe terenul public/privat al orașului Codru în decurs de 30 de zile.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 17
Abțineri – 3
1.27 Evacuarea SRL „ECOLORUS” și anularea autorizației nr. AA-07/309/2024 din 16.08.2024
Proiectul prevede anularea autorizației acordate agentului economic SRL „ECOLORUS” de către primăria Codru pentru amplasarea obiectivului în zona drumului public și/sau în zonele de protecție ale acestuia, ca fiind emisă contrar prevederilor cadrului legal, dar și obligarea primarului să evacueze construcțiile provizorii de amplasate de agent pe strada Costiujeni.
Raportorul pe acest subiect, Alexandru Ciugureanu, a relatat că este vorba de două gherete instalate nu departe de primăria localității, pe un teren de 100 m2. Potrivit lui Ciugureanu, acestea sunt instalate ilegla, pentru că autorizația a fost emisă de primărie cu titlu gratuit.
Statut: APROBAT
Voturi PRO – 13
Abțineri – 7