Pe timp de carantină, consultările publice tot se fac în grabă

În Republica Moldova este instituită stare de urgență, majoritatea activităților sunt sistate, iar consultările publice organizate de Primăria orașului Codru nu așteaptă. După ce au anunțat organizarea unei ședințe pentru consultare cu cetățenii, lucrurile în țară și lume s-au schimbat în legătură cu răspândirea virusului COVID 19. S-a schimbat și modalitatea de consultare a cetățenilor, însă vom explica de ce nu au făcut-o pentru oameni.

 


Pe data de 10 martie 2020, pe site-ul primăriei Codru se publică un anunț despre consultarea publică privind modificarea Planului Urbanistic Zonal din str. Grenoble 122, care va avea loc pe 20 martie 2020.


Ne bucurăm că autoritatea locală organizează consultări cu cetățenii, însă fără a se respecta cu strictețe legea. Conform Legii privind transparența în procesul decizional, art. 12, p. (2) „Termenul de prezentare a recomandărilor asupra proiectelor de decizii va constitui cel puţin 10 zile lucrătoare de la data mediatizării anunţului referitor la iniţierea elaborării deciziei sau de la data mediatizării anunţului privind organizarea consultărilor publice.Astfel, anunțul despre consultare trebuia fi făcut public cel puțin pe data de 6 martie 2020.


Anunțul preluat de pe primariacodru.md din 10 martie 2020


Pe 18 martie apare o rectificare la anunțul precedent, care indică modificarea colectării propunerilor, în legătură cu situația de urgență din țară. În loc de participarea la ședința de pe 20 martie, cetățenii vor expedia recomandările la adresa cancelaria.primaria.codru@gmail.com sau pe str. Costiujeni 8, or. Codru. Termenul însă nu a fost modificat.


 

Anunțul preluat de pe primariacodru.md din 18 martie 2020

 

Ne îngrijorează faptul că pentru angajații primăriei or. Codru, activitatea instituției nu este percepută ca asigurarea unor servicii necesare și calitative locuitorilor orașului. Modificarea condițiilor de consultare a cetățenilor nu a fost percepută ca un impediment, care îngreunează mobilizarea rapidă a părților interesate în 2 zile și participarea lor în procesul de luare a deciziilor la nivel local. Or, în mod normal (cu bunăvoință), cetățenilor le-ar fi trebuit câteva zile adăugătoare pentru a se adapta la noua regulă, iar primăria nu ar fi pierdut nimic. Mai mult ca atât,  în această perioadă mai pasivă s-ar fi găsit câteva zile pentru a asigura accesul locuitorilor la consultarea publică. În concluzie, primăria or. Codru nu a extins termenul și nu a manifestat interes să ușureze procesul de participare civilă în consultarea publică de modificare a PUZ-ului de pe str. Grenoble 122.

 

PrimăriaMEA îndeamnă părțile interesate să expedieze recomandările la adresa cancelaria.primaria.codru@gmail.com până astăzi, 20 martie 2020. În cazul în care nu reușiți, Legea privind transparența în procesul decizional, art. 12, p. (2) „La solicitarea părţilor interesate, autoritatea publică poate prelungi termenul de prezentare a recomandărilor.” vă permite să solicitați prelungirea termenului.

 

Materialele aferente (foarte tehnice) le puteți analiza mai jos:

Planul Urbanistic Zonal de pe str. Grenoble 122