Transportul public din Codru în anul 2020
Transportul public ineficient sau chiar inexistent, învechit, care nu vine la timp și aglomerat este o problemă constantă care afectează locuitorii or. Codru. În ultimii ani, deși populația orașului a continuat să crească, numărul unităților de transport a scăzut. În perioada pandemică situația s-a înrăutățit, unele rute de microbuz sistându-și temporar activitatea sau reducând numărul de unități.
Ce am făcut?
Primăria Mea a organizat mai multe discuții publice cu cetățenii, a transmis solicitări și petiții autorităților. În data de 10 martie, am organizat încă o discuție publică, rezultatul căreia a fost o solicitare către Primăria mun. Chișinău și Primăria or. Codru. Cetățenii au solicitat reexaminarea traseelor microbuzelor și autobuzelor, extinderea unor rute de microbuze și autobuze până în Codru, stabilirea unei rute de serviciu.
În data de 30 iunie, am primit răspuns și de la Primăria or. Codru. În scrisoare se menționa că:
– Instituirea rutelor locale de transport public sunt prerogativa primăriei mun. Chișinău, dar primăria locală ne susține dacă vom face un demers;
– Cinci stații de așteptare din Costiujeni vor fi reparate capital, alocându-se 948.500 de lei. Urmează a fi organizată licitația.
Am discutat cu Direcția generală transport și căi de comunicație a primăriei municipiului Chișinău privind implementarea unei rute locale. Conform Direcției, aceasta este prerogativa primăriei or. Codru. Aleșii locali au propus câteva opțiuni pentru a organiza ruta locală și urmează să identifice soluția optimă în acest sens.
Ajută-ne să formulăm propuneri pentru ruta locală, care corespund necesităților locuitorilor din Codru. Completează chestionarul privind transportul public alternativ în or. Codru.
Cum văd autoritățile municipale rezolvarea problemei transportului public?
Un grup de consilieri municipali, reprezentanți ai Primăriei și ai societății civile au prezentat un raport despre soluțiile tehnice pentru dezvoltarea sistemului de transport public municipal. Acesta prevede și analiza situației din suburbii. Astfel, pentru Codru acestea menționează că este nevoie de 15 troleibuze, 15 autobuze mari și 29 autobuze mai mici.
În 2020 primăria municipiului Chișinău intenționează să procure 100 de autobuze pe care le va distribui între suburbii. Numărul unităților pentru fiecare suburbie nu a fost stabilită. În Codru, Direcția transport va suplini ruta de autobuz nr. 9, cu 1-2 unități. Ruta nr. 9 în prezent dispune de 4 unități și circulă pe traseul Chișinău – Piața Dimitrie Cantemir.
Termenul de achiziționare a autobuzelor la nivel de municipiu este 31 decembrie 2020.
Ce urmează?
– Vom monitoriza implementarea deciziei privind procurarea celor 100 de autobuze și vom continua să solicităm autorităților să asigure or. Codru cu nr. necesar de unități.
– Vom înainta propuneri privind numărul necesar de unități și vom consulta propunerile cu locuitorii.
– Vom informa locuitorii despre promisiunile și planurile autorităților municipale și locale.
– Vom colabora cu autoritățile locale și municipale privind implementarea unei rute locale în or. Codru care să asigure mobilitatea locuitorilor din oraș în capitală și înapoi.
Dacă vrei să contribui la un transport public eficient în orașul Codru:
– Aderă la grupul Facebook „Transport public calitativ în Codru” și urmărește old.codru.primariamea.md.
– Scrie-ne pe echipa@primariamea.md cum vezi soluționare problemei și cum poți contribui personal.
– Participă la discuțiile organizate și înaintează propuneri.
Primăria Mea este o asociație obștească înregistrată în 2017 care monitorizează autoritățile locale și nu reprezintă primăria orașului Codru.