(sondaj) Cum rezolvăm problema transportului public în orașul Codru? Alege opțiunea cea mai potrivită

Problema transportului public în or. Codru se agravează. Din 2014, numărul de unități de transport care circulă în regiune a scăzut de patru ori. Transportatorii se retrag, iar cei care mai activează au tot mai puține unități de transport.

Problema transportului public din or. Codru a fost cercetată de către echipa Primăria Mea, în cadrul proiectului „Transport Public Calitativ pentru Codru” cu sprijinul financiar al Fundației Soros Moldova. În urma analizei, au fost identificate 4 opțiuni alternative care ar ajuta la diminuarea problemei în regiune. În continuare, te invităm să analizezi soluțiile propuse, și să votezi opțiunea cea mai eficientă. 

SONDAJ: Care este cea mai eficientă opțiune pentru problema transportului public din or. Codru?


Opțiuni alternative de soluționare a problemei transportului public din or. Codru


Opțiunea 1: Rută de autobuz pentru regiunea Schinoasa

După mai multe semnale din partea locuitorilor din regiunea Schinoasa privind problema transportului, Primăria Mea a identificat soluția autorităților municipale privind problema transportului public din or. Codru. Direcția generală transport public și căi de comunicație ne-a comunicat că planifică deschiderea unei noi rute de autobuz pe strada Sihastrului și strada Schinoasa Deal în 2022. Totuși, reprezentanții Direcției nu pot oferi detalii și claritate despre data exactă când aceasta va fi lansată, care este traseul planificat, câte unități vor fi alocate și care va fi intervalul de timp în care va circula. Conform acestora, nu se cunoaște perioada exactă când va fi lansată ruta, din cauza lipsei șoferilor și taxatorilor. La moment, Parcul de Autobuze se confruntă cu o criză de personal.

Avantaje:

  • Ruta municipală va face legătura cu orașul și va oferi posibilitatea locuitorilor or. Codru de a se deplasa în mai multe regiuni din mun. Chișinău.
  • Unitățile noi de autobuze sunt dotate cu sisteme GPS, ceea ce va oferi posibilitatea oamenilor să monitorizeze live unde se află ruta și în cât timp va ajunge. 
  • Ruta va fi gestionată direct de autoritățile municipale, și nu prin intermediari precum transportatorii privați. Vor putea fi evitate mai multe riscuri precum: neclarități referitor la preț, frecvența rutelor, etc.

Riscuri:

  • Lipsa personalului liniar (șoferi/taxatori), ceea ce va tergiversa lansarea rutei. 
  • Lipsa unităților de transport de capacitate medie ceea ce duce la incertitudinea lansării rutei.
  • Probabilitatea alocării unui număr insuficient de autobuze pentru soluționarea problemei. Anterior, autoritățile au promis cinci unități de transport noi la Costiujeni, dar au alocat doar una.
  • Circulație anevoioasă în perimetrul or. Codru și posibile întârzieri. Majoritatea străzilor din localitate sunt înguste, în stare deplorabilă, iar oamenii parchează mașinile personale la poartă, ceea ce va crea dificultăți de circulație pe unele porțiuni de drum.

 

Opțiunea 2: Rută locală pe teritoriul or. Codru

O alternativă la transportul municipal, este instituirea unei rute locale, care ar circula doar în raza orașului Codru. 

Primăria Mea a organizat mai multe întâlniri cu locuitorii orașului, dar și un chestionar online, pentru a identifica cele mai solicitate străzi. Conform străzilor recomandate de către codreni, am identificat un potențial traseu pentru ruta locală:

Avantaje:

  • Ruta locală va suplini insuficiența de transport public din or. Codru. Aceasta va contribui la o mai puțină încărcătură a microbuzelor, în special din motive de siguranță pe timp de pandemie.
  • Mai puțin timp de așteptarea pentru oameni. Odată ce vor fi mai multe unități de transport public, acestea vor putea circula mai frecvent pe teritoriul localității. 

Riscuri:

  • Trasee prea lungi cu ieșire la străzile cu flux mare de mașini (str. Grenoble, str. Miorița). În orele de vârf, rutele locale ar putea fi prinse în ambuteiaje pe aceste porțiuni de drum ce ar duce la întârzieri și nerespectarea graficului. 
  • Ruta locală nu va circula pe raza or. Chișinău. Astfel, locuitorii vor fi nevoiți să schimbe cel puțin două unități de transport pentru a ajunge la destinație și de a plăti în acest mod suplimentar.
  • În cazul în care administratorul de microbuze care va gestiona ruta locală va realoca unități de pe rutele existente, aceasta va reduce frecvența circulației și numărul de locuri disponibile de pe rutele existente.

 

Opțiunea 3: Rută locală pentru regiunea Schinoasa și amenajarea terenului de staționare la Valea Apelor pentru autobuzul nr. 9

Problema principală identificată la Costiujeni este că ruta de autobuz nr. 9 nu intră la Valea Apelor, unde de fapt locuiesc cei mai mulți beneficiari ai transportului public. Aceștia sunt nevoiți să parcurgă distanțe lungi pe jos pentru a ieși la stația autobuzului de pe str. Costiujeni.

La solicitarea echipei Primăria Mea, reprezentanții Direcției generale transport și căi de comunicație au afirmat că se examinează redirecționarea tuturor curselor pe str. Valea Apelor, însă este necesară reorganizarea circulației la intersecția str. Costiujeni – str. Valea Apelor și lărgirea unei benzi de circulație în vederea sporirii gradului de siguranță rutieră.

Astfel, în cazul în care acest spațiu va fi amenajat și va oferi posibilitatea autobuzelor să ajungă la Valea Apelor, problema locuitorilor din această regiune se va ameliora. 

Astfel, ruta locală poate fi lansată doar pentru regiunea Schinoasa, cu următorul traseu:

Avantaje:

  • Traseul rutei locale va fi mai mic și va implica mai puține costuri pentru agentul economic, în cazul în care aceasta va fi lansată doar în regiunea Schinoasa. 
  • Traseul dat asigură o circulație mai frecventă a unităților de transport, reduce perioada de așteptare pentru oameni și minimizează riscul întârzierii acestora

Riscuri:

  • Traseul mai mic presupune și un număr mai redus de pasageri ceea ce ar putea genera mai puțin profit pentru administrator. Astfel, pentru a menține ruta poate fi necesar subvenționarea acesteia de către primărie.
  • Ruta locală nu va circula pe raza or. Chișinău. Astfel, locuitorii vor fi nevoiți să schimbe cel puțin două unități de transport pentru a ajunge la destinație și de a plăti în acest mod suplimentar.
  • În cazul în care administratorul de microbuze care va gestiona ruta locală va realoca unități de pe rutele existente, aceasta va reduce frecvența circulației și numărul de locuri disponibile de pe rutele existente.

 

Opțiunea 4: Instalarea sistemului de GPS în unitățile de transport public din Codru

Una din principalele nemulțumiri ale pasagerilor e faptul că microbuzele nu respectă graficul de circulație, iar aceștia nu cunosc cât timp trebuie să aștepte unitatea de transport. O soluție identificată de Primăria Mea este instalarea sistemului GPS în unitățile de transport public din or. Codru. 

Un dispozitiv GPS costă între 1000 și 2500 lei. La moment, în orașul Codru operează 32 de microbuze și 5 autobuze, cele din urmă fiind deja dotate cu sisteme GPS. În urma calculelor efectuate, pentru dotarea tuturor microbuzelor ar fi necesar o sumă între 32 000 – 80 000 lei, în dependență de sistemul GPS preferabil.

Avantaje:

  • Sistemele de GPS permit o planificare eficientă a călătoriei. Oamenii vor avea posibilitatea să monitorizeze cu exactitate, în regim live, în cât timp va ajunge transportul public și să-și planifice corect timpul.
  • Asigură soluționarea parțială a problemei la costuri mici. Instalarea sistemelor de GPS, la moment, este cea mai puțin costisitoare măsură.

Riscuri:

  • Monitorizarea transportului prin GPS cu ajutorul telefoanelor performante nu este accesibilă pentru toți locuitorii, cum ar fi bătrânii, iar instalarea panourilor digitale este o măsură costisitoare.

În cadrul cercetării s-a analizat și posibilitatea de a modifica traseele rutelor existente. Primăria Mea a analizat și a identificat că infrastructura mai multor drumuri nu permite circulația unităților de transport public, acestea sunt prea înguste și nu permit circulația vehiculelor de capacități mari. Mai multe detalii puteți să le aflați din cercetare.

Invităm cetățenii interesați de rezolvarea problemei la o discuție publică privind soluțiile alternative identificate. Evenimentul va avea loc pe 16 februarie, la 19:00, pe platforma ZOOM. Puteți să vă înregistrați la eveniment prin îndeplinirea formularului.

Dacă încă nu ai votat, selectează opțiunea alternativă care crezi că ar rezolva problema transportului public cel mai eficient:

SONDAJ: Care este cea mai eficientă opțiune pentru problema transportului public din or. Codru?

Puteți citi întreaga cercetare mai jos:

Cercetarea transportului public în orașul Codru by Tudor Arnaut on Scribd


Cercetarea a fost realizată în cadrul proiectului „Transport Public Calitativ pentru Codru”, implementat de către A.O. „Primăria MEA” în perioada octombrie 2021 – iulie 2022, cu sprijinul financiar al Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros Moldova. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia Fundaţiei.