Transportul public calitativ pentru Codru – un efort continuu

Insuficiența și calitatea transportului public este a doua cea mai importantă problemă, după starea proastă a drumurilor, pentru locuitorii or. Codru. Situația este agravată de retragerea microbuzelor de pe rute. Din 2014, numărul unităților de transport a scăzut de peste patru ori. Administratorii de microbuze închid rute, reduc numărul de unități sau își modifică itinerarele. Oamenii sunt nevoiți să aștepte în stații uneori și până la o oră, să se reorienteze la autoturisme personale sau să parcurgă distanțe lungi pe jos. 

Locuitorii semnalează constant problema și solicită de la autorități măsuri. Primăria Mea susține eforturile locuitorilor din Codru din 2018. Am mers din ușă în ușă, am cercetat problema, am discutat cu autoritățile, am scris petiții și am cerut soluții. Analizăm măsurile și planurile întreprinse sau anunțate de autorități ca urmare a eforturilor locuitorilor.

 

Ce întreprinde primăria și locuitorii or. Codru?

Pe lângă primăria or. Codru s-a creat un grup de lucru, format din consilieri, primar și reprezentanți ai societății civile. Cu suportul grupului de lucru și Fundației Soros Moldova, Primăria Mea a analizat opțiuni pentru ameliorarea problemei:

– lansarea unei noi rute de autobuz;

– lansarea unei rute locale;

– suplinirea unităților;

– monitorizarea transportului prin GPS.

Opțiunile au fost analizate împreună cu locuitorii și supuse la vot. Cea mai populară opțiune este lansarea unei noi rute de autobuz, opțiune examinată și de Direcția transport, direcția responsabilă de managementul transportului în municipiu. Direcția ezită însă să precizeze când planifică lansarea rutei, câte unități va acorda și alte detalii care ar demonstra că se lucrează activ pentru implementarea acestei opțiuni. 

Astfel, Primăria Mea și locuitorii or. Codru au transmis autorităților o petiție online, în martie 2022. Nu am primit încă un răspuns, deși zilnic numărul semnatarilor crește. În lipsa unui răspuns, Primăria Mea a asistat locuitorii să trimită peste 300 de petiții individuale, iar la ședința Consiliului local Codru de pe 31 mai ne-am adresat aleșilor cu solicitarea de a:

  • a asigura infrastructura necesară pentru transport public la nivel local prin amenajarea zonei de la Valea Apelor, stațiilor de așteptare și a drumurilor;
  • susține petiția prin adresarea unui demers către Direcția generală transport și căi de comunicație, ca locuitorii să se facă auziți.

 

Ce întreprinde Primăria municipiului Chișinău?Conform analizei Consiliului municipal Chișinău, suburbia Codru ar avea nevoie de 15 autobuze de 18 m sau 29 autobuze de 12 m în orele de vârf. Aleșii municipali au decis ca până în 2023 Primăria Chișinău să procure și să aloce 125 de autobuze noi pentru suburbii. Ca urmare, pe ruta nr. 9 care circulă în regiunea Costiujeni a suburbiei au fost alocate unități noi. Totuși, în continuare este insuficient transport, iar regiunea Schinoasa, unde circulă doar microbuze, riscă să rămână fără transport, dacă acestea își vor înceta activitatea. Pe termen lung, primăria Chișinău examinează posibilitatea de a reorganiza transportul suburban și de a-l separa de cel al or. Chișinău. Astfel, locuitorii se vor deplasa cu transportul suburban până la periferia or. Chișinău, iar de acolo, cu transportul din capitală, în orice direcție. O astfel de viziune a fost prezentată în cadrul Strategiei de dezvoltare a orașului, un document în lucru, supus recent consultărilor publice. 

 

 

Strategia recomandă înlocuirea troleibuzelor și microbuzelor suburbane cu autobuze, reconstrucția drumurilor și străzilor, inclusiv construcția drumurilor de ocolire, conectarea sectoarelor orașului Chișinău pentru a facilita deplasarea de la periferii și între sectoare, îmbunătățirea siguranței circulației rutiere (instalarea indicatoarelor  rutiere  pe  bază   fluorescentă, aplicarea marcajelor orizontale în rețeaua de drumuri și străzi, utilizarea mijloacelor tehnice de organizare a traficului rutier, instalarea iluminatului artificial, construcția barierelor pietonale ș.a.), llimitarea circulației transportului cu mărfuri de tonaj mare pe anumite drumuri și străzi și în anumite intervaluri de timp, încurajarea transportului alternativ prin dezvoltarea infrastructurii necesare ș.a.

Transportul public are nevoie de astfel de abordări complexe, pentru că este o problemă complexă. Până atunci, sunt necesare soluții intermediare. Asta implică noi rute și unități, și un dialog constant și onest cu locuitorii.

Solicităm primăriei or. Codru și a mun. Chișinău să examineze în regim de urgență petiția, să stabilească un plan de acțiuni și să comunice măsurile planificate. Astfel, putem împreună asigura or. Codru cu transport calitativ și suficient.