Ce vor vota consilierii: 18 PUZ-uri, bugetul rectificat și modificarea taxelor pentru afaceri

Marți, 4 aprilie 2023, va avea loc prima ședință din acest an a Consiliului local al orașului Codru. Consilierii se reunesc pentru a discuta 46 de subiecte, printre care: 

  • aprobarea a 18 Planuri Urbanistice Zonale (PUZ-uri), pe care un grup de consilieri PAS încearcă să le boicoteze;
  • rectificarea bugetului pentru acest an;
  • modificarea taxelor anuale pe care le plătesc afacerile care operează pe teritoriul localității.

Totuși, cetățenii nu pot ști exact ce urmează să fie votat de consilierii locali la această ședință. Asta, pentru că primăria nu a publicat proiectele de decizie, care cuprind formulările precise ale subiectelor propuse să devină lege. Astfel, primăria Codru încalcă obligația pe care o are conform legii de a fi transparentă și a asigura cetățenilor posibilitatea de a se implica în luarea deciziilor. 

Nu este pentru prima dată când Primăria Codru nu asigură transparența ședințelor Consiliului local. Asociația Obștească „Primăria Mea” a cerut în repetate rânduri ca instituția să publice proiectele deciziilor propuse pe ordinea de zi, solicitare ignorată de primăria Codru până în prezent. Asociația Obștească „Primăria Mea” va pune în continuare presiune pentru a responsabiliza primăria Codru, inclusiv printr-o adresare în instanța de judecată.

Menționăm că pentru scrierea acestui articol, am avut la dispoziție doar titlurile proiectelor de decizie, care nu transmit exact conținutul acestora.

În continuare, vă prezentăm câteva dintre cele mai importante proiecte de decizie ce urmează să fie votate de consilierii locali:

Examinarea a 18 Planuri Urbanistice Zonale (PUZ-uri) 

Arhitectul-șef al Primăriei Codru a propus examinarea a 18 Planuri Urbanistice Zonale, numite de scurt PUZ-uri, necesare, de obicei, atunci când se planifică construcții care nu corespund regimului de înălțime sau destinației terenului stabilite pentru acea zonă, cum ar fi un bloc cu 7 etaje planificat într-un cartier rezidențial în care se permite construcția doar a caselor cu două etaje. Astfel, aceste planuri zonale modifică, de regulă, regimul de înălțime sau destinația terenului stabilite în planul urbanistic general al orașului pentru acea regiune.

Documentele propuse sunt la diferite etape de dezvoltare. Din denumirile proiectelor de decizie, aflăm că jumătate din PUZ-uri ar fi la faza incipientă, cerându-se aprobarea consilierilor pentru a fi dat startul elaborării a acestora. Alte nouă PUZ-uri ar fi la faza finală, solicitandu-se examinarea acestora și, într-un caz, inclusiv aprobarea. 

Nu este clar pentru ce zone sunt înaintate PUZ-urile, întrucât lipsesc proiectele de decizie care ar detalia regiunea în care se vrea modificarea. Singurele informații publice la care au acces cetățenii este că șase dintre PUZ-uri au ajuns pe ordinea de zi la cererea unor companii, iar 12 – la cererea unor persoane fizice. 

Avalanșa de PUZ-uri este criticată de consilierii locali PAS. Câțiva dintre ei au publicat o adresare video prin care atenționează că planurile zonale ar fi cu încălcări și permit construcția unor „cartiere întregi” de blocuri în regiuni deja supraaglomerate, cum ar fi zona grădiniței nr.194 de pe str. Jubiliară. Mai mult, aceștia afirmă că nu s-ar respecta nici procedura de aprobare a unor astfel de documente, fiind necesare studii de justificare și consultări publice înainte de a fi adoptate.

Consilierii PAS au cerut colegilor din alte fracțiuni să se alăture boicotului și să voteze pentru eliminarea PUZ-urilor de pe ordinea de zi, întrucât dețin o majoritate în Consiliul local. 

Rectificarea bugetului pentru 2023 

Primăria va prezenta ce cheltuieli și venituri a avut de facto anul precedent, după care va propune rectificarea bugetului planificat pentru acest an, fie în plus, fie în minus. 

De asemenea, primăria cere consilierilor să aprobe alocarea unor bani suplimentari din buget pentru un contract multianual încheiat de autoritate în 2020. Acestea sunt singurele informații disponibile din titlul proiectului de decizie, respectiv, nu știm pentru ce contract se cere majorarea și care sunt motivele, atât timp cât primăria nu a publicat și proiectul de decizie propriu-zis. 

Alegerea conducerii Întreprinderii Municipale de Gestionare a Fondului Locativ CODRU-PREST M-SERVICE

Primăria propune adoptarea unei serii de regulamente pentru alegerea organelor de conducere a Întreprinderii Municipale „Codru-Prest M-Service”, responsabilă de salubrizarea și amenajarea teritoriului din localitate. 

Astfel, se vor hotărî regulile pentru concursul de numire a unui nou administrator și vor fi aleși membrii din Consiliul de Administrare. De asemenea, va fi prezentat raportul de activitate al întreprinderii pentru anul precedent. 

Întreprinderea urma să fie lichidată în iunie 2019, de rând cu o altă instituție, „Codru Cadastru”, însă, la scurt timp a fost scoasă de pe listă. În 2020, aceasta avea cinci măturători. În aprilie 2022, Primăria Codru a anunțat că înregistrează propuneri din partea cetățenilor pentru a modifica statutul întreprinderii aflate la autogestiune, cu scopul de a dezvolta activitatea instituției. 

Modificare taxelor anuale pentru unitățile comerciale 

Dn titlul proiectului de decizie înțelegem că primăria intenționează să modifice unele taxe locale pe care le percepe anual de la afacerile care își desfășoară activitatea pe teritoriul localității, cum ar fi magazine, gherete, frizerii, spălătorii auto, etc.

Lista taxelor actuale poate fi consultată aici.

Interpretarea deciziei care stabilește indemnizațiile de ședință ale consilierilor locali

Este vorba despre o decizie din 2020 prin care s-a stabilit că aleșii locali vor fi remunerați pentru fiecare zi de ședință cu o indemnizație în mărime de un salariu minim, echivalentul a circa 3000 lei la acel moment, și 4000 de lei în prezent. 

Consultați mai jos documentul integral cu ordinea de zi a ședinței din 4 aprilie 2023. Primăria Mea va transmite în direct ședința pe pagina de Facebook.